sunnuntai 2. elokuuta 2015

Mikä islamissa pelottaa?

Minä toivoisin vastauksia ja ajatuksia tänne blogiin eksyviltä siitä mikä islamissa oikein pelottaa. Olen niin monissa uutisten kommenttiosioissa lukenut sitä samaa viestiä uudelleen ja uudelleen, että kaikki ongelmat tuntuvat johtuvan vain muslimeista. Ja ratkaisuksi ehdotetaan lähes poikkeuksetta sitä, että Suomeen ei pitäisi ottaa vastaan ihmisiä muslimimaista.

Muslimiyhteisöllä on omat ongelmansa. Minulla on aivan erilainen näkemys siitä, mistä nämä ongelmat johtuvat. Niiden ratkaiseminen on todella pitkäaikainen projekti, sillä se vaatii asennemuutoksia monien asioiden suhteen. Itse olen sitä mieltä, että monet ongelmat kumpuavat siitä, että muslimit eivät tunne omaa uskontoaan. Kyllä, sanoin sen. Tietämättömyyttä islamin suhteen on niin ei-muslimeilla että muslimeilla itsellään. Ratkaisu on koulutus ja opiskelu - sekä uskonnon suhteen että ns. maallisten opintojen suhteen. Voin jo kuulla soraääniä siitä kuinka islamia ei pitäisi opettaa ja kuinka se itsessään olisi ongelmien ydin.

Koraanin itsensä ensimmäiset ilmoitetut jakeet olivat:

Lue! (Koraani 96:1)
Tämän lisäksi profeetta Muhammad on sanonut:

Tiedon etsiminen on pakollista jokaiselle muslimille. (Ibn Maajah, al-Albaani on luokitellut tämän hadithin luotettavaksi)
Valitettavasti vaan nykypäivänä tuntuu tuo lukeminen ja opiskelu olevan vähemmän suosittua muslimien parissa. Jos perehtyy islamin historiaan niin aina ei ole ollut näin. Keskiajalla arabiankielisessä maailmassa tieteiden opiskelu kukoisti. Esimerkiksi Abbasid-kalifi Harun ar-Rashid perusti Bagdadiin "Viisauden talon" ja eri alojen oppineet kokoontuivat sinne. Tuo oli islamin "kulta-aikaa" opiskelun suhteen ja muslimimaailma antoi paljon tieteelle sinä aikana. Mitä olisikaan matemaatikka ilman al-Khwarizmia. Ja mitä mahdetaan pitää maailman vanhimpana yliopistona (josta on saanut tutkinnon)? Vastaus on al-Karaouinen yliopisto Marokossa. Ja mitä olisi lääketiede ilman islamilaista maailmaa? Kuinka monesta muslimien lääketieteen saavutuksista olet tietoinen? Myös Andalusiassa, eli islamilaisessa Espanjassa, arvostettiin opiskelua, ja keskiajalla siellä oli "70 kirjastoa, joista suurimmassa oli yli 40 000 teosta; kahdessa ei-islamilaisen maailman suurimmassa kirjastossa oli tuohon aikaan vain noin 2 000 teosta". Kyllä ollaan tultu kauas näistä ajoista!

Islamiin kuuluu vahvasti opiskelu, mutta monista syistä tämä "kulttuuri" on hävinnyt. Mielestäni tämä on asia, jonka pariin muslimeja tulisi kannustaa. Islam kannustaa vahvasti opiskeluun, ja tuolloin keskiajalla se todella näkyi ja tuntui käytännössä.

Mutta jos palaamme takaisin otsikon kysymykseen. Mikä islamissa pelottaa? Jos rajaamme tämän kysymyksen koskemaan vain Suomea, niin minkälaiset asiat ihmisiä pelottavat? Itsestäni usein tuntuu, että osa peloista mihin itse olen törmännyt, ovat täysin turhia tai jopa perättömiä. Jos vaikka mietitään lasten koulunkäyntiä. Usein olen kuullut/lukenut kuinka muslimien takia pitäisi luopua perinteistä (kuten Suvivirrestä tai joulujuhlista) tai kuinka islamin opetus kouluissa on ongelmallista (kun muslimit eivät aina hyväksy ei-muslimia lastensa uskonnon opettajaksi). Itse en näe esimerkiksi noissa asioissa mitään ongelmia - tai mitään mikä ei olisi ratkaistavissa niin, että kaikki voisivat olla tyytyväisiä. Muslimeilla ei pitäisi olla mitään tarvetta vaatia kouluja muuttamaan juhliaan. Jos siellä on jotakin mihin ei halua osallistua, helpointa on sopia vaikka poissaolosta. Mitä tulee uskonnon opetukseen, niin siihenkin on erilaisia ratkaisuja. Itse olen sen verran "tiukkapipo", että en haluaisi uskonnon opettajaksi henkilöä, joka ei itse usko opettamaansa asiaan. Mielestäni hyvä vaihtoehto on elämänkatsomustieto, jos oman uskonnon opetus ei miellytä syystä tai toisesta.

Hankalaksi noihin kouluun liittyvät asiat tekee mahdollinen vanhempien puutteellinen kielitaito. Helppohan se on minun täällä huudella, kun suomi on äidinkieleni ja tarpeen vaatiessa kommunikointi koulun kanssa tämän suhteen ongelmatonta. Puutteellinen kielitaito vaikeuttaa niin monia asioita ja aiheuttaa (turhia) väärinkäsityksiä.

Pelkoja aiheuttaa myös ajatukset siitä, että muslimit ovat automaattisesti vaatimassa sitä, että yhteiskunta toimisi heidän moraalisääntöjensä mukaisesti. Homoseksuaalisuus, aviorikos, rangaistukset varkauksista. Nuo ovat islamissakin moniulotteisia aiheita, ja pelkoina niistä nousee esille vain se rangaistuspuoli. Muslimioppineita ei haluta päästää luennoimaan, koska heidän kai pelotaan kehottavan puuttumaan näihin asioihin ei-islamilaisissa yhteiskunnissa. Esimerkiksi Suomessa vieraillutta Bilal Philipsiä syytettiin tällaisesta, ja hän vastasi sanomalla:

Kerroin luennolla, että tällainen asia on islamin rikoslaissa, sharia-laissa. Ja niissä maissa, joissa tätä lakia noudatetaan. Mutta ei se ole asia, jota pitäisi soveltaa Suomessa, Saksassa tai Isossa-Britannissa. Asia käsiteltiin oikeudessa ja voin taas mennä Saksaan, Philips puolustautuu.
Nämä ovat asioita, joista pitäisi puhua, että ihmiset käsittäisivät sen, että ne ovat tiettyjen maiden lakeja, ei yleismaailmallisia lakeja. Ja varmasti on hyödyllistä myös puhua tästä samasta aiheesta ihan muslimiyhteisöissä itsessäänkin, ja siitä, kuinka oikeutta ei tule ottaa omiin käsiinsä.

Uutisissa olleet raiskaustapaukset kuohuttavat myös. Tekijöinä ollut muslimitaustaisia miehiä. Sanon ihan tarkoituksella "muslimitaustaisia", koska uskonnon ymmärrys on näistä teoista kaukana. Raiskaus on islamissa hyvin vakava rikos, josta shari'a-laki määrää joko kivitys- tai raippatuomion tekijälle ja sen lisäksi tekijän tulee maksaa korvauksia uhrille. Raiskattu ei siis shari'a-lain mukaan saa rangaistusta.

Loppuun sopii aiemmin lainatun Bilal Philipsin sanat:

Jos ihmiset eivät tunne uskontoaan, he ovat alttiita ääriaineksille.

Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti